Aktuality

Primátor Bratislavy Vallo: Od polovice februára nastane mestská hromadná oprava
06.02.2019

Primátor Bratislavy Matúš Vallo spolu so starostami dotknutých mestských častí, spoločnosťou HB Reavis, konzorciom D4R7 a ďalšími partnermi predstavil dopravné obmedzenia, ktoré v Bratislave nastanú od 15. februára 2019 v spojitosti s výstavbou diaľničného obchvatu D4R7 a s projektom rekonštrukcie ulice Mlynské nivy. Hlavné mesto v tejto súvislosti prijalo niekoľko opatrení, hlavným je vytvorenie bus pruhov na Gagarinovej ulici, ktorá bude jednou z najvyťaženejších komunikácií.

V Bratislave sa od 15. februára 2019 spúšťajú dva dôležité dopravné projekty. Prvým je výstavba diaľničného obchvatu D4R7 a druhým je rekonštrukcia ulice Mlynské nivy. Oba projekty začínajú v ten istý deň.

Od 15. februára bude na pol roka kompletne uzavretá ulica Mlynské nivy a niektoré zjazdy z Prístavného mosta smerom na Slovnaft a Prístavnú ulicu, čo bude mať veľmi negatívny dopad na dopravu v celej východnej časti Bratislavy. Najväčší nápor na dopravu a nárast dopravy sa predpokladá na Gagarinovej ulici a na Landererovej ulici, ktoré sú zároveň aj obchádzkovými trasami.

Prievoz

Najefektívnejším riešením počas dopravných obmedzení, ktoré prepraví najväčší počet ľudí včas, je MHD. „Preto sme sa rozhodli a na tomto riešení sme našli širokú zhodu aj s dopravnými odborníkmi a s predstaviteľmi samospráv mestských častí, že na Gagarinovej ulici zriadime dva bus pruhy. Jeden v smere do mesta vznikne pridaním tretieho pruhu – bus pruhu k dvom existujúcim pruhom a druhý smerom von z mesta vznikne tak, že jeden z dvoch existujúcich pruhov vyhradíme len pre verejnú dopravu – pre MHD a autobusy prímestskej dopravy. Osobná doprava tak pôjde jedným smerom,“ dodal primátor.

Riešenie vyplynulo najmä zo zberu dát, že na najkritickejšej Gagarinovej ulici môže prejsť v špičke jedným pruhom autami za hodinu cca 900 ľudí. Súčasná kapacita verejnej dopravy však dokáže v tom istom čase prepraviť jedným pruhom 4 700 ľudí (dnes prepravuje cca 3 000). Modelová dopravná situácia poukázala na to, že pokiaľ dnes trvá prejazd Gagarinovou ulicou v špičke cca 30 min, MHD by po  Gagarinovej mala aj v špičke prejsť za 6 minút. Pokiaľ cesta z Vrakune po Mlynské nivy trvá aj hodinu, po novom verejná doprava  zo zastávky Cintorín Vrakuňa po Mlynské nivy potrvá 14 minút.

Prijatým opatrením v oblasti Mlynských nív je samostatná obchádzková trasa pre MHD, ktorá pôjde po Páričkovej ulici a ostatná osobná doprava smerom do Starého Mesta pôjde po Landererovej ulici. Toto riešenie bolo možné aj vďaka tomu, že developer HB Reavis dal k dispozícii rezidentom vo večerných a nočných hodinách a počas víkendu parkovacie miesta v jeho podzemných garážach približne v rovnakom počte, aký bolo potrebné kvôli zdvojsmerneniu Páričkovej zrušiť.

Mlynske-nivy

„Riešenie, ktoré som odprezentoval, je pomerne radikálne a jeho úspech alebo neúspech záleží na tom, ako sa k tomu postavíme. Ak necháme autá doma a využijeme MHD, ktorá bude omnoho rýchlejšia, spoločne tieto najrozsiahlejšie dopravné obmedzenia v histórii Bratislavy zmiernime a spoločne zvládneme,“ povedal na záver primátor.  

K téme sa vyjadrila aj vicežupanka Bratislavského samosprávneho kraja Alžbeta Ožvaldová, ktorá vyzdvihla dôležitosť najmä prímestskej dopravy: „Bratislavská župa sa v spolupráci s Ministerstvom dopravy a výstavby SR pripravila na túto situáciu v dostatočnom predstihu. V apríli 2018 vstúpil do integrovaného dopravného systému aj súkromný dopravca Regiojet, ktorý každú polhodinu spája bratislavskú hlavnú stanicu so smerom Šamorín, od augusta minulého roka sme navýšili autobusovú dopravu v juhovýchodnom smere z Bratislavy o 30% denne, teda približne o 25 autobusov, medzi Bratislavou a Sencom sme navýšili počet vlakových spojov o 56 a to všetko na jeden cestovný lístok.“

 

Čo ešte urobíme preto, aby cestovanie s MHD bolo v tomto čase pohodlnejšie a rýchlejšie?

 

  • Voľná kapacita MHD v špičke je 1 700 cestujúcich za hodinu, v prípade potreby vieme prepravnú kapacitu navýšením počtu autobusov a trolejbusov zvýšiť o ďalších 1 000 za hodinu.

 

  • Zabezpečili sme prioritu nielen pre MHD, ale aj pre autobusy Slovak Lines prímestskej dopravy.

 

  • Pripravujeme zväčšenie kapacity záchytného parkoviska pri cintoríne Vrakuňa o 100 miest a sprístupnenie nevyužívaného pozemku na Baltskej ulici vo Vrakuni, ktorý je v dlhodobom prenájme (spolu by tieto dve parkoviská mali mať kapacitu cca 550 áut). Obidve parkoviská sú v bezprostrednej blízkosti zastávok MHD a nemal by teda byť problém odstaviť auto, prestúpiť do MHD a rýchlejšie ako kedykoľvek predtým sa dostať do mesta. S majiteľmi vhodných pozemkov rokujeme o možnosti ďalších záchytných parkovísk v Podunajských Biskupiciach a v Ružinove.

 

  • Vo Vrakuni na križovatke ulíc Uzbecká/Vrakunská, kde mali vozidlá MHD najväčšie zdržania, robíme inteligentné semafory, ktoré budú linky MHD púšťať smerom do mesta prednostne. Aj na ďalších križovatkách v tejto lokalite robíme krátke bus pruhy, ktoré pomôžu MHD zaradiť sa dopredu, ale neuberú pritom kapacitu autám.

 

  • Budeme aj spolu so župou robiť kampaň priamo v obciach v okolí Bratislavy a informovať ľudí, prečo by mali v tomto čase využívať na cestu do Bratislavy hlavne verejnú dopravu.

 

Ako dlho to potrvá?

 

Uzávera ulice Mlynské Nivy bude na obdobie jedného roka. Prvého pol roka je v pláne úplná uzávera ulice, druhý polrok bude táto ulica sprejazdnená pre MHD. Stavby v oblasti Prístavného mosta potrvajú dva roky, pričom stavebné práce budú rozdelené do 6 etáp a každá ďalšia už bude pre dopravu využívať aj stavby postavené v predchádzajúcej etape, takže dopad na dopravu pri ďalších uzáverách by sa mal postupne znižovať.

 

Benefity, ktoré prinesie diaľničný obchvat a nový bulvár Mlynské nivy 

 

  • Vonkajší obchvat Bratislavy odľahčí dopravu na vnútornom obchvate mesta (tranzit pôjde po vonkajšom okruhu) a mali by sa teda zmierniť každodenné ranné a popoludňajšie zápchy v smere z a do Trnavy.

 

  • Vybudovaním R7, ktorá sa napojí fakticky na Bajkalskú, sa odľahčí tranzitná doprava cez Vrakuňu, Podunajské Biskupice a ďalšie priľahlé obce a znížime tak  celodenné zápchy na Gagarinovej a Slovnaftskej ulici. Spojenie Vrakune a Podunajských Biskupíc s mestom získa výrazne novú kvalitu.
  • Okružná križovatka pod Prístavným mostom, ktorá je najviac nehodovým úsekom v Bratislave, bude kompletne mimoúrovňová a bezkolízna, čim sa eliminuje  riziko dopravných nehôd.
  • Bratislava získa do užívania novú  autobusovú stanicu a nový mestský bulvár, ktorý zmení dnes len tranzitný charakter Mlynských nív.
  • Foto: TASR

Mapa-M.-nivy

 

Mapa-Prievoz